Amazon is het grootste logistiek bedrijf ter wereld.
AliBaba sluit contracten af met Maersk, Kuehne+Nagel, UPS …
CoolBlue neemt de distributie van zijn producten in eigen handen.
Het maakt vele expediteurs en logistieke dienstverleners wat onrustig. Zullen internetgiganten meer en meer zelf investeren in de fysieke goederenbehandeling? Zullen ze daardoor bestaande logistieke bedrijven overnemen of laten verdwijnen?
Lees de remedie van Christian Leysen (executive chairman Ahlers), Jan Cools (CEO Be-Mobile) en Wilfried Grommen (CTO Hewlett Packard Enterprise), drie topspelers uit de logistieke wereld.
Logistieker evolueert naar data-analist
Christian Leysen verwacht dat zijn bedrijf 30 tot 40 % van de traditionele business zal verliezen aan deze internetgiganten.
Daarom boort Ahlers al sinds enkele jaren nieuwe, internationale opportuniteiten aan door zich te focussen op de data van hun klanten. De nieuwe toegevoegde waarde is het slim combineren van de verschillende data zodat dit een grote efficiëntiewinst oplevert én voor de klant én voor de leverancier
Zijn remedie: meer internationaal actief zijn, nieuwe toegevoegde waarde leveren en de bestaande data intelligent te gebruiken.
Naar een groot logistiek consortium
Naar analogie van de grote samenwerkingsverbanden tussen de rederijen, pleit Wilfried Grommen ervoor dat de logistieke sector zelf een groot consortium zou oprichten waarbij alle leden samen end-to-end-oplossingen kunnen aanbieden.
Data is belangrijk, het Internet of Things is inderdaad de toekomst, zei hij, maar vergeet niet de efficiënties die nu al voor het grijpen liggen.
Zijn remedie: geen paniek, de toegevoegde waarde van de logistieke dienstverleners maakt het verschil en kan zelfs nog heel wat efficiënter.
Nichemarkten bieden toekomst
Internetgiganten gaan voor de grootste gemene deler: schaalvoordelen en grote volumes.
Maar daarnaast blijft er plaats voor de spelers met een businessmodel in nichesectoren, weet Jan Cools. Zij kunnen de toegevoegde waarde leveren waarin deze grote spelers niet geïnteresseerd zijn.
De technologie kan ons daarbij helpen, op voorwaarde dat we de gegevens delen met elkaar.
Zijn remedie: Goede data is belangrijk (niet te veel en niet te weinig) om doelgerichte informatie te delen met elkaar.
Besluit
Neen, logistieke bedrijven gaan niet bedolven worden door de internetgiganten. Op voorwaarde dat zezich specialiseren, op zoek gaan naar efficiëntie en de bestaande dataflow op een slimme manier gebruiken en delen.
Bron: Groot Logistiek Debat, 13 juni 2017, georganiseerd door Interactive Supply Chain Network