Via de Antwerpse haven gaan goederen voortdurend het land in en uit. Om al die stromen feilloos te laten verlopen, ligt de sleutel meer dan ooit bij geavanceerde, maar tegelijk oerdegelijke ICT-toepassingen.
‘Als je het goed wil aanpakken, is er ook in de logistieke sector geen weg meer naast oplossingen die vertrekken vanuit de workflow’, luidt het advies van Patrick Van De Looverbosch, CEO van de Antwerpse specialist ter zake Intris.
‘De ontwikkeling en het onderhoud van software voor de logistieke sector is zeker door de kleine marges erin verre van eenvoudig’, weet Patrick Van De Looverbosch. Zijn Intris, wat staat voor International Transport Information System, bedient die markt dan ook al 25 jaar met digitale oplossingen die de
administratie bij de verschillende schakels in de logistieke keten efficiënter doen verlopen.
Zowel douaneagenten, lijn- en scheepsagenturen, vervoerders, grote verladers maar vooral expediteurs kloppen daarvoor aan bij de Antwerpse marktleider in zijn branche.
‘Met mijn ervaring in de transport- en de douanewereld, heeft Intris zich van meet af aan toegespitst op platformonafhankelijke software. Zo vermeden we te veel tijd te moeten stoppen in aanpassingen bij updates van die platformen, waardoor ook meer aandacht kon uitgaan naar de functionaliteiten van onze producten. Door die keuze hebben we ons snel stevig op de markt kunnen neerzetten’, vertelt de zaakvoerder.
‘Onze focus op de expeditiebedrijven vormde de aanzet voor onze verdere ontwikkeling tot integrale dienstverlener voor de logistiek. We werkten een eerste softwareoplossing uit waarmee de bedrijfssystemen van onze klanten konden communiceren met die van hun klanten of derde partijen.’
Omdat zo’n zogenaamde enterprise service bus (ESB) inspeelt op de processen tussen de pakketten, laat die snel schakelen toe. ‘Want het vermijdt dat je als ontwikkelaar telkens opnieuw de achterliggende pakketten à la tête du client moet aanpassen. Die innovatieve zet heeft voor een eerste versnelling gezorgd’, klinkt het.
Workflow bepalend
Met uitgekiende oplossingen op maat van de workflow, zette Intris een tiental jaar terug een volgende vernieuwende stap. ‘Waar deze manier van aanpak in bijvoorbeeld de industrie wel al goed was ingebed, kreeg die in de logistieke wereld minder snel voet aan grond. Zelfs al maakt het in kaart brengen van
de businessprocessen ook een logistiek bedrijf duidelijk welke stappen daarin niet langer nodig zijn.
Vaak worden die alleen nog maar gezet, omdat men er zo aan gewend is dat men zich niet meer afvraagt of het nog anders kan. Terwijl de marges in de sector toch stevig onder druk staan. En klanten van logistieke spelers tegelijk wel een actueel zicht op voorraden willen hebben en documenten en facturen automatisch verwerkt willen zien.
Zonder duidelijke workflow valt dat niet te realiseren. Daarom is dit vandaag voor ons dé manier van werken’, benadrukt Patrick Van De Looverbosch.
‘Het concept van een douanepakket is op zich eenvoudig. Alleen zorgt de voortdurend veranderende context voor een complexer verhaal.’
Met de douane die voor hem het kloppend hart van de logistiek vormt, lag het voor de hand dat Intris zijn ontwikkelingen in eerste instantie daarop ging richten. Uitdaging daarbij zijn de wijzigingen in regelgeving en functionaliteiten die slag om slinger in het softwarepakket geïntegreerd moeten worden.
‘Het concept van een douanepakket is op zich eenvoudig: je levert iets af en krijgt vervolgens een document binnen.
Alleen zorgt de voortdurend veranderende context met bijvoorbeeld handelsrestricties voor een complexer verhaal. Onze klanten moeten alleszins niet het slachtoffer daarvan zijn. Als ze een onderhoudscontract met ons hebben, houden we hen zonder extra fee up to date.
Met Michel Van Giel hebben we trouwens sinds enkele jaren een voormalige directeur van douane in onze rangen. Hij helpt onze 45 medewerkers met de vertaling van die douaneregels naar onze pakketten. Zijn expertise helpt ons ook perfect inschatten of vragen van klanten wel passen binnen het wettelijk kader’, stipt de CEO aan.
Brexitproof via Australisch huwelijk
Sinds het voorjaar 2018 maakt Intris deel uit van de Australische WiseTech Global Group, die in hetzelfde segment al de nummer 1 is in Amerika en Australië. ‘Op vlak van filosofie en aanpak zaten we voordien al op eenzelfde lijn, met dit huwelijk dus als logisch gevolg.
Met oog op de toekomst laat de samenwerking met een financieel slagkrachtige groep ons toe om verder te blijven schakelen en ontwikkelen aan het tempo dat de markt vraagt’, stelt Patrick Van De Looverbosch. Via die internationale connectie heeft Intris ook al oplossingen kunnen uitwerken voor de brexit, wat de uitkomst daarvan dan ook wordt.
Betrouwbaar over hele lijn
Het verkregen certificaat als Authorised Economic Operator bewijst overigens dat de douane Intris beschouwt als betrouwbare partner bij het drijven van grensoverschrijdende handel. Eentje die zich overigens opstelt over de volledige logistieke ketting, want in de loop der jaren heeft het ook cloudtoepassingen uitgewerkt voor pakweg communicatie met de douanediensten, gevarengoedaangifte, entrepotbeheer of fiscale vertegenwoordiging.
‘Met Squid bieden we klanten vandaag een gebruiksvriendelijk integratie- en communicatieplatform om snel te connecteren met zowel overheids- als privéplatformen. Zo hebben we al aangehaakt bij NxtPort en RX/SeaPort van de havens van respectievelijk Antwerpen en Zeebrugge en zijn er ook al integraties mogelijk met het Portbase-platform van de haven van Rotterdam. De Engelse term voor pijlinktvis is dus niet toevallig als naam ervoor gekozen, met de vele tentakels die tot de verste hoeken reiken’, licht Patrick Van De Looverbosch nog toe.
‘Met een kwarteeuw ervaring kunnen we steunen op architectuur en componenten om zelfs al proactief te kunnen inspelen op nieuwe situaties. Zo kan een nieuwe klant na installatie en configuratie heel snel inpluggen op eender welke delen van het volledige pakket die hem aanspreken.’
door Jan Van de Poel | fotografie Vincent Callot
Leave A Comment