Waarom de elektronische Bill of Lading in de maritieme wereld nog niet is doorgebroken, heeft alles te maken met het feit dat het in de meerderheid van de gevallen gaat over een eigendomsoverdracht. Maar de technologie om daaraan tegemoet te komen, bestaat!
Bill of Lading: 3 varianten
De negotiable B/L is het meest voorkomende document. Het bevat het oorspronkelijke, papieren document en heeft drie functies: het fungeert als transportovereenkomst, als ontvangstbewijs én als eigendomstitel. Een negotiable B/L staat niet op naam, waardoor de goederen tijdens de verscheping kunnen doorverkocht worden. Een voordeel, maar vanuit juridisch oogpunt moeilijker te digitaliseren.
De straight B/L bevat ook het oorspronkelijke document, maar fungeert enkel als transportovereenkomst en ontvangstbewijs. Zijn elektronische variant is de telex B/L die via e-mail wordt verstuurd. Niet zonder risico wanneer de e-mails gehackt worden. Gelukkig kunnen TRIS-gebruikers deze B/L via EDI rechtstreeks en automatisch vanuit hun dossier versturen.
De seaway B/L is een vereenvoudigde B/L en bevat geen origineel document. Het dient als bewijs van de transportovereenkomst met automatische overdracht aan de bestemmeling. Zijn elektronische variant is de express B/L die via e-mail wordt verstuurd. Net als de telex B/L ook niet zonder risico wanneer de e-mails gehackt worden.
Gelukkig kunnen TRIS-gebruikers deze B/L via EDI rechtstreeks en automatisch vanuit hun dossier versturen.
Duur papier
Het vorig jaar opgerichte digitaal containerplatform DCSA (een IT-samenwerking tussen de containerrederijen MSC, Maersk, Hapag-Lloyd, ONE, CMA CGM, Evergreen Line, Yang Ming, Hyundai Merchant Marine en ZIM) heeft een rekensommetje gemaakt.
Uitgaande van het feit dat een papieren B/L drie keer zoveel kost als zijn elektronische versie, kan deze laatste de rederijen 4 miljard USD besparen als in 2030 de helft van de B/L elektronisch verhandeld worden.
Robuuste technologie
Het feit dat de negotiable B/L een eigendomsdocument is, betekent dat zijn elektronische versie aan de eigenaar ervan de zekerheid moet bieden dat het daadwerkelijk het originele document is, waaraan niemand doorheen de hele logistieke keten iets heeft veranderd.
In het verleden kon de technologie dit niet garanderen, maar vandaag bieden DLT (distributed ledger technology), peer-to-peer en blockchain hiervoor potentiële oplossingen.
Mindswitch naar open samenwerking
Om deze robuuste technologie te kunnen gebruiken, moeten de verschillende schakels in de logistieke keten die met deze B/L te maken hebben (verkoper, koper, rederij, goederenbehandelaar, bank, douane …) bereid zijn om digitaal samen te werken via dezelfde standaarden (datamodel en transmissiestandaarden).
Van zodra er een e-B/L standaard voorhanden is, wordt het makkelijker voor overheden, toezichthouders, banken en verzekeringen om de e-B/L te accepteren als volwaardig alternatief voor de papieren B/L.
Daar kijken we bij Intris heel erg naar uit!